Waldeman
Matti Saarni
Suvun nimi on esiintynyt kirkonkirjoissa monessa eri muodossa,
Walldeman, Waldeman, Walderman, Valdeman Valldeman etc. Samaa porukkaa
ovat kaikki.
Meidän perheessä oli kyllä tiedetty, että Ilmajoen lukkari Gustaf
Fredrik Waldeman (s. 1801) oli yksi äitini esi-isistä, muttei tiedetty
yhtään mitään hänestä taaksepäin. Kiinnostuin vuosikymmen sitten
asiasta, tutkin vähän kirkonkirjoja ja etsiessäni tämän päivän
sukua huomasin, että Vaasan puhelinluettelosta löytyi muutamia
Walderman-nimisiä henkilöitä. Soitin summanmutikassa yhteen Walderman
numeroon saadakseni selville, olinko oikeilla jäljillä.
Kävikin ilmi, että eräs raippaluotolainen Olof Walderman oli
tutkinut sukua ja jopa julkaissutkin siitä alustavan luettelon
vaasalaisessa sukututkijain lehdessä Släktspejarissa. Olofilla olivat
siis keskeiset tiedot jo valmiina. Hän oli löytänyt esi-isänsä
Johan Waldemanin Oravaisten Kimon ruukilta ja tämän jälkeläiset
Olofiin itseensä saakka olivat selvinneet. Mutta sitten oli olemassa
eräs karoliini ja vääpeli Johan Henrik Waldeman, joka oli kuollut
Limingan nimismiehenä. Olof ei ollut löytänyt yhteyttä tuon
henkilön ja masuunimestarin kesken. Minäkin sitä sitten kovasti
yritin selvittää, tuloksetta. Se pysyi pitkään probleemana.
Apuun tuli sattuma ja eräs varkautelainen sukututkija Terhi
Arpalahti, joka löysi muuta asiaa selvittäessään Isonkyrön
rippikirjoista Johan Waldemanin ja hänen veljensä Daniel Waldemanin ja
sisarensa Anna Waldemanin äitinsä Beata Christina Halfbiörnin kanssa.
Tuolla Terhillä ei ole mitään sukulaisuutta Waldemaneihin, mutta olin
tutustunut häneen kysyessäni ruukkilaissuvuista neuvoa ja hänen
mieleensä oli erikoinen sukunimi W. jäänyt. Isonkyrön
rippikirjalöytö selvitti, että Limingan nimismiehen kuoltua leski oli
mennyt uusiin naimisiin erään katselmuskirjuri Palmgrenin kanssa.
Tällä oli virkatalo Isossakyrössä. Johanista tuli aikanaan läheisen
Kimon ruukin hyttirenki ja sitten hän kohosi ilmeisen tärkeään
tehtävään masuunimestariksi.
Eräs vaihe oli se, kun yritimme etsiä Johan Waldemania muista
ruukeista, Ruotsistakin. Lähdimme siitä olettamuksesta, että
masuunimestariksi ei voi tulla ilman oppipoikakoulutusta, mieluiten
muissa ruukkikeskuksissa. Ajattelimme häntä eräässä vaiheessa
emigrantiksi. Nyt tiedetään, että aivan ilmeisesti hän kuitenkin on
ollut koko ajan Oravaisten masuunilla ja siellä oppinsa saanut.
Kimon ruukki lakkasi toimimasta 1800-luvun lopulla. Se perustettiin
Oravaisiin, koska siellä oli merikelpoinen ranta malmin tuomiseksi, oli
joki ja siten vesivoimaa pajan tarpeisiin ja reitti kuljetuksia varten,
mutta ennen muuta oli puuta miilujen polttamiseksi. Viimemainittu sitten
ehtyikin. Ruukin raunioista on tehty turistinähtävyys Oravaisissa.
Toinen nähtävyyshän siellä on Oravaisten taistelun muistomerkki ja
sotatanner. Ruukki sepänpajoineen oli Kimon joen varrella, masuuni oli
taas lähellä merenrantaa ja sijaitsi nykyisessä Oravaisten
keskuksessa. Masuunista ei ole mitään jäljellä, mutta piirroskuvia
kylläkin. Alun perin lienee ollut toiveita, että rautamalmi olisi
saatu kotimaasta, mutta laadultaan se oli huonoa ja niinpä malmi
tuotiin Ruotsista.
Olen hiukan lueskellut raudan valmistuksesta ja todennut, että sen
tekeminen oli vähän kuin hyvän ruuan laitto, ei onnistu joka pojalta.
Kirjoissa sanottiin, että masuunin ympärillä olevan kuumuuden ja
ennen muuta savun takia työntekijät eivät eläneet vanhoiksi. Johan
Waldemania eivät savukaasut ilmeisesti haitanneet, koska saavutti 75
vuoden iän.
Takaisin karoliini Walldemaniin. Hän tuli suuren Pohjansodan aikana
peräytyvän Ruotsin armeijan mukana poikki Suomen ja pitkin
Pohjanlahden rannikkoa Ruotsiin ja komennettiin sitten Armfeltin
joukkoihin Norjan tuntureille. Sieltä hän selvisi hengissä, joskin
kovia kokeneena. Ruotsista käsin hän teki ainakin yhden sissiretken
Suomeen. Hän yleni vähin erin vääpeliksi, kuten oheisessa
katsauksessa on kerrottu. Sodan jälkeen hänet määrättiin Limingan
kruununnimismieheksi.
Olen oheen kopioinut osan erästä asiasisällön kannalta
sukututkimukselle merkityksettömästä asiakirjasta siitä syystä,
että siinä on JH Walldemanin nimikirjoitus. Tekstin alla on joukko
puumerkkejä ja niissä on sihteerin selvennys. Niiden yläpuolella
oleva Walldemanin nimikirjoitus poikkeaa sihteerin käsialasta ja lienee
sen vuoksi hänen itsensä kirjoittama. Tuskin kruununnimismieheksi
olisi nimitettykään kirjoitustaidotonta henkilöä. Jos hän osasi
kirjoittaa, oli hän käynyt jotakin koulua jossakin ja olisi siis
syntyisin jonkinlaisesta säätyläisperheestä, mahdollisesti jonkin
sotilashenkilön poika. Kaikki tämä on toki pelkkää spekulatiota.
Kirkonkirjoista ei ole ainakaan toistaiseksi löydetty mitään
häneen liittyvää, kuolinvuosikin on otettu Limingan
manttaalikirjoista. Niinpä ei hänen ja Brita Halfbiörnin avioliiton
aikaa ja paikkaa tiedetä. Halfbiörnin sukua asui Virolahdella ja
Vehkalahdella. Vielä tänä päivänäkin Virolahden museossa on hiukan
rikkoutunut puinen vaakunakilpi, jota on käytetty heidän
hautajaisissaan. Siinä on siis karhun yläosa, olen nähnyt siitä
valokuvan. Vaakunan takia on arveltu suvun olleen aatelisen, mutta
todennäköisempää on, että kyse on ollut niin sanotusta
porvarisvaakunasta. Halfbiörn-suku on kiinnostanut genealogeja,
siksikin, kun suvun esipolviin liittyy muita tunnettuja sukuja (mm.
Hoppius ja Giösling).
Karoliini Walldemanilla oli kolme lasta, joista Johan löysi
leipänsä Kimon ruukilta, Daniel oli armeijan rullissa ja asui
Isossakyrössä ja tytär Anna avioitui Koivulahdelle. Danielin suku
jatkuu aika lukuisana tähän päivään saakka, Annan suku päättyi.
Me olemme siis Johan Waldemanin jälkeläisiä. Hänen perheeseensä
syntyi kaksikymmentä lasta, joista osa sai jälkeläisiä. Poika Gustaf
Waldeman sai nippusepän työtä Kimon ruukilta ja hänen poikansa Johan
Henrik tuli räätäliksi Vaasaan, jos kohta hänkin oli armeijassa
jonkin aikaa vuosina 1808-09.
Tämän räätälin puoliso kuului paikallisiin räätälisukuihin,
millä seikalla oli tärkeä merkitys ammattikuntaan pääsylle.
Räätälin lapsista Gustaf sai käydä vähän aikaa triviaalikoulua ja
oppi kynämiehen taidot, joita sitten hyödynsi ensin Raippaluodon
lukkarina toimiessaan ja varmaankin myös Ilmajoella. Gustaf oli
löytänyt Vaasasta ruotsinmaalaisen puutarhurin tyttären Margareta
Söderströmin ja meni 18-vuotiaana naimisiin. Syntyi "meidän
Emmamme".
Isotätini Hilma Forssell os. Käenmäki oli kuulemma tuonut usein
esiin, että tämä Margareta polveutui Ruotsin kuninkaallisista.
Kaikissa suvuissahan kerrotaan tällaisia hohdokkaita myyttejä.
Selvitellessäni Margaretan äidin Anna Margareta Söderströmin os.
Lindberg sukujuuria kävi ilmi, että hän oli syntynyt 2.11.1767
Mariefredissä, kaupungissa, jossa on kuninkaallinen Gripsholmin linna.
Isä oli kauppias Olof Mört, s. 1711, äiti Brita Stina Hammarin, s.
1729, k. 1774. Annan holhoojaksi tuli vanhempien kuoltua velipuoli
Petter Lindberg, jonka nimen Anna Greta otti omaksi nimekseen. Tämä on
siis dokumentoitua tietoa. Kunkin oman mielikuvituksen varaan jää,
miten tiedot kytketään kuninkaallisiin korkeuksiin.
Margareta Söderströmin isä ja Anna Gretan mies Matts Söderström
oli puutarhuri, joka toimi Vaasassa tupakkaviljelmillä. Pohjanmaan
tupakkatehtaat yrittivät saada raaka-aineen omasta takaa, mutta
ilmeisesti tupakkakasvin lehtien laatua ei niin pohjoisessa ole
mahdollista saada riittävän hyväksi ja tehtaat joutuivat palaamaan
lehtien tuontiin. Söderströmin kuoltua leski Anna toimi
emännöitsijänä Maksamaalla Tottesundin kartanossa ja muutti aikanaan
tyttärensä perheeseen Ilmajoen lukkarilaan.
Lukkari Gustaf Fredrik Waldemanin kotona puhuttiin varmastikin
ruotsinkieltä, mikä vielä vaikutti Matildankin tapoihin. Hän
nimittäin kuului käyttäneen ruotsinkielisiä ruokarukouksia
käydessään tervehtimässä tytärtään eli isoäitiäni
Jalasjärvellä. Mahtoikohan ruotsi olla lukkari Oskar Rosenborginkin
kotikieli, kun hänen puolisonsa Amalia oli syntynyt Pirttikylässä,
ruotsinkielisellä Pohjanmaalla.
Emma Waldeman sai miehen, jota halusi vaikka perhe oli vastaan, mutta
liitto ei onnistunut. Viina oli saanut Erikistä kuristusotteen. Onneksi
velipoika Gustaf, Parkanon varalukkari, saattoi ottaa Emman Parkanoon
suojiinsa. Siinä vaiheessa kai molemmat lapset olivat mukana, mutta
Oskar Roos palasi Poriin. Olisi kiinnostavaa tietää, asuiko Oskar
isänsä luona vai jossain muualla samoin kuin se, missä hän sai
lukkarinkoulutuksensa. Jonkinlaisia yhteyksiä todennäköisesti oli
Oskarin ja Emman kesken ja minulla on sellainen muistikuva, että
jossakin vanhassa postikortissa tyrväntöläiset mainittiin Emman
hautajaisista raportoitaessa. Emman tytär Matilda kuuluu olleen
viehättävä nuori nainen, joka sitten pääsi turvalliseen avioon ja
sai 13 lasta.
Erik Roos lienee toiminut virkaatekevänä ainakin Ilmajoella,
Alajärvellä, Ikaalisissa ja Porissa. Ei ole koskaan tullut
varmistetuksi tietoa, joka on Elli Lehikoisen muisteluksessa, että Roos
olisi loppuelämänsä ollut kirjanpitäjänä Merikarvialla ja siellä
kuollutkin.
Olof Waldermanin sukuhaara irtoaa meidän sukuhaarastamme jo Kimon
ruukilla. Hän on syntynyt vuonna 1955. Oli 1990-luvulla pitkään
työttömänä ja tuona aikana innostui kokoamaan varsin paljon sukumme
jälkipolvia. Nyt hän puskee töitä, asentaa tuulilaseja ja akkuja
eikä vapaata aikaa ole niin paljon. Olofin kortistossa on ilmeisesti
tuhansia jälkeläisiä ja jonkin verran valokuviakin.
Amerikassa olevat Waldermanit ovat pääasiassa Olofin lähisukua,
mutta on siellä muitakin Waldemaneja. Nythän amerikkalaiset ovat
kovasti innostuneet sukujuuristaan ja erään Waldemanien jälkeläisen
kanssa olin MyFamily-sivustolla mailien vaihdossa, mutta se on jäänyt.
Ehkä siksi, että tuo minun sukulaiseni alkoi kirjoittaa
avaruusolioista, enkä oikein innostunut siitä teemasta.